Työmatka on yksi asia, jota en oikeastaan ole jännittänyt ollenkaan. Kuten jo aiemmin mainitsin, Varsovassa on erittäin toimiva julkinen liikenne. Kävin varmuudeksi tänään testaamassa työmatkani etukäteen, jotta en sitten tosipaikan tullessa eksy, tai pahimmassa tapauksessa myöhästy töistä.

työmatka

Kuvituskuva Varsovan ratikasta/liikenteestä, ei oikea työmatkani.

Bussi? Ratikka? Paikallisjuna?

Mulla on siitä kiva työmatka, että työpaikalle pääsee keskustasta hyvin monella eri kulkupelillä. Asun tällä hetkellä hieman kauempana keskustasta, mutta tarkoitus olisi tulevaisuudessa muuttaa työpaikan läheiselle alueelle.

Osaan reitin majapaikaltani keskustaan hyvin. En usko, että reitti on se järkevin, mutta ainakin se on helppo ja tullut tutuksi. Googlailin keskustassa, mikä olisi järkevin reitti työpaikalle. Tulin tulokseen, että lähden testaamaan ensimmäisenä linja-autoa. Täällä on hirveästi eri pysäkkejä, ja koska en ymmärrä vielä kieltä, oikean pysäkin löytäminen on hieman arpapeliä. Onneksi minulla oli viisi eri vaihtoehtoa, eli varmasti yksi niistä olisi löytynyt.

Lisäksi sunnuntaisin linja-autot kulkevat hieman harvemmin kuin arkisin, mutta kulkevat silti suhteellisen usein. Jos olisin ollut järkevämpi, lue: ahkerampi, olisin käynyt testaamassa reitin jo arkena.

Reitti keskustasta työpaikalle oli selkeä: hyppää bussiin, matkusta n. 15 minuuttia, hyppää ulos bussista ja kävele muutama sata metri. Helppoa? Kyllä. Mukavaa vesisateessa? Ei niinkään. Täytyy tulevaisuudessa napata sateenvarjo mukaan.

Takaisin keskustaan

Työmatka tuntui selkeältä, ja ainakin minulla on yksi varma tapa päästä töihin. Lähdin kävelemään eri suuntaan, ja katselemaan, löytyisikö sieltä muita vaihtoehtoja. Vain muutaman askeleen jälkeen huomasin edessäni raiteet, ja paikallisjunan pysäkin. Ajattelin testata myös tämän vaihtoehdon, sillä se saattaisi olla mukavampi verrattuna bussiin. Sunnuntaiaikataulujen takia jouduin hieman odottelemaan junaa, mutta toisaalta minulla ei ollut kiire minnekään.

Juna saapui minuutilleen aikataulun mukaan ja hyppäsin kyytiin. Siinä missä metroissa ja linja-autoissa on selkeät kartat ja screenit, joissa kerrotaan matkan edistymisestä pysäkkikohtaisesti, tässä junassa oli ainoastaan tarra seinällä, ja sitä oli miltei mahdoton nähdä, jollei istunut aivan viereisellä paikalla. Linja-autoissa ja metroissa kuulutetaan myös seuraavan pysäkin nimi, ja näin ulkopaikkakuntalaisena tämä on helpottanut minua huomattavasti. Juna oli hieman bussia nopeampi vaihtoehto, mutta pahoin pelkään, että jos tällä lähden liikenteeseen ensimmäisenä työpäivänäni, saatan mennä pysäkin tai pari ohitse.

Mikä olikaan pointti?

Niin, hyvä kysymys. En usko, että tämä teksti antoi hirveästi lisäarvoa kenellekään. Halusin vain vähän purkaa jännitystäni ja kertoa, että kaikki kunnossa myös tältä osin. Voin ehkä tulevaisuudessa kirjoittaa Varsovan julkisesta liikenteestä hieman kattavamman kirjoituksen. Tällä hetkellä kuitenkin elän todellisuudessa, jossa puhelimeni on täynnä epämääräisiä screenshotteja aikatauluista, valokuvia pysäkeistä sekä välilehdillä auki useaan otteeseen Varsovan julkisen liikenteen ohjesivut.

-Marika

One Comment

  1. Olipa hyvä idea mennä paikan päälle muutama päivä aiemmin kuin työ alkoi! Sai rauhassa tutkia erilaisia työmatkavaihtoehtoja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *