Pariisi oli kesälomamatkamme viimeinen etappi, ja yhtä kaunis kuin ennenkin. Olen vieraillut Pariisissa aikaisemminkin, mutta halusin myös tällä kertaa nähdä kaupungin tunnetuimpia nähtävyyksiä.

Pariisi Eiffel-torni

Pariisi – matka & majoitus

Matkustimme Brysselistä Pariisiin bussilla, sillä junamatka olisi ollut 15 kertaa kalliimpi. Bussi jätti meidät melko laitakaupungille, mutta Pariisissa on onneksi loistava julkinen liikenne, joten jatkoimme matkaa bussiasemalta metrolla keskustaa kohti. Kolmen päivän lippu Pariisissa on erittäin kallis (ainakin näin Puolassa asuvan mielestä), sillä hintaa kolmen vyöhykkeen lipulle tuli päälle 26 euroa. Vertailun vuoksi saan samalla hinnalla saan koko kuukauden lipun Varsovassa.

Hotellimme (Hotel de France 18) sijaitsi Sacré-Coeurin läheisyydessä, ja kävimmekin ihastelemassa näköalaa kirkon portailta heti vietyämme tavarat hotelliin. Ensivaikutelma hotellihuoneesta oli ihan ok, vaikka hotellissa olikin jaetut saniteettitilat sekä suihkut. Vessa sijaitsi aivan huonettamme vastapäätä ja suihkutilat kerrosta alempana, mutta hotellin sijainti ja hinta antoivat anteeksi nämä puutteet. Valitettavasti yön aikana huomasimme, että äänieristys ei ollut parasta luokkaa. Lisäksi huoneessa oli yöllä tuskaisen kuuma, vaikka avasimme (ranskalaisen)parvekkeen oven.

Marika Vuorinen Pariisissa

Turistikierroksella

Saavuimme Pariisiin torstaina, ja olimme hotellilla neljän ja viiden välillä. Päätimme käyttää loppupäivän ruokapaikan etsimiseen sekä muutaman nähtävyyden etsimiseen.

Lista torstain nähtävyyksistä:
Sacré-Coeur
Eiffel-torni
Louvre
Riemukaari

Riemukaari 2019

Menimme torstaina aikaisin nukkumaan, sillä olimme päättäneet vierailla perjantaina Disneylandissa. Seurailimme säätiedotusta viikon mittaan, sillä vielä viikkoa ennen perjantaiksi oli luvattu sadetta. Onneksi sää suosi meitä. Disneylandista tulee oma postauksensa myöhemmin, joten en paneudu nyt siihen sen enempää.

Lauantaipäivä oli varattu viimeisille ostoksille sekä muutamille nähtävyyksille. Kävimme ensin Qwartz-nimisessä ostoskeskuksessa, joka sijaitsee ydinkeskustan ulkopuolella, mutta on helposti saavutettavissa bussilla. Ostoskeskuksen jälkeen suuntasimme vielä keskustan läheisyydessä olevalle ostoskadulle, sillä ketjuliikkeiden sijaan halusimme vierailla paikallisissa pienputiikeissa. Kaupat menivät kiinni iltaseitsemän ja -kahdeksan välissä, jonka jälkeen kävimme katsomassa viimeiset nähtävyydet.

Notre Dame 2019

Lista lauantain nähtävyyksistä:
Notre-Dame
Moulin Rouge

Olen nähnyt oikeastaan kaikki mainitsemani kohteet, mutta Notre-Dame oli erityisen kiinnostava näin tulipalon jälkeen. Kuvasta katsottuna eroja entiseen ei juurikaan huomaa, mutta lähempää totuus oli toinen.

Haluaisin joku kerta käydä Moulin Rougessa sisällä asti, mutta vierailu on yllättävän tyyris, vaikka hintaan kuuluisi ainoastaan sisäänpääsy ilman virvokkeita. Toisaalta onpahan ainakin jotain mitä odottaa, jos Pariisissa tulee vielä vierailtua.

Moulin Rouge 2019 Pariisi

Pariisi yleisesti

Pariisi on lomakohteena viehättävä ja tekemistä & näkemistä riittää loputtomiin. Valitettavasti niin riittää ihmisiäkin. Vaikka Pariisi on kaunis, en nää itseäni asumassa ko. kaupungissa valtavan ihmismäärän takia. Lisäksi kaupunki on yllättävän sotkuinen, vaikka kuvissa Pariisia romantisoidaankin.

Pariisi Marika Louvre

Kotimatka

Mun lento lähti sunnuntaina klo 16.10 kohti Varsovaa Beauvais Tillen lentoasemalta, joka sijaitsee hieman yli tunnin bussimatkan päässä Pariisin keskustasta. Olin varannut etukäteen bussin lentoasemalle, lennon kotiin sekä bussin Varsovan lentoasemalta keskustaan. Ostin lentolipun halpalentoyhtiö Ryanairilta, jolloin jouduin myös Varsovan päässä matkustamaan kauemmalle lentokentälle.

En osannut etukäteen huomioida, että sunnuntai olisi Ranskan kansallispäivä ja vaikuttaisi näin ollen lähiliikenteeseen. Minun olisi tullut vaihtaa metroa Riemukaaren metroasemalla, mutta juhlallisuuksien takia nähtävyyksien vieressä olevat asemat eivät olleet käytössä. Joka tapauksessa matka sujui hyvin, vaikka jouduinkin kävelemään hieman enemmän kuin oletin.

Kaiken kaikkiaan loma oli erittäin onnistunut.