Asiakaspalvelu Puolassa on usein melko karua ja tapahtuu puolaksi. Tämä teksti perustuu täysin omiin kokemuksiini, eikä yleispätevää sääntöä ole olemassa.

Asiakaspalvelu Puolassa

Asiakaspalvelu Puolassa yleisesti

Käytän erinäisiä palveluita päivittäin. Harvassa ovat ne päivät, jolloin en tapaa yhtään ketään. Keskivertoarkipäivänä tapaan joko ruokalähetin tai myyjän lounasravintolassa, lipuntarkastajan (lähijunassani tarkastetaan lippuja hyvin ahkeraan) sekä kuntosalin henkilökuntaa (pl. nyt salin ollessa kiinni) ja pari kertaa viikossa vielä ruokakaupan kassan. Viikonloppuisin asiakaspalvelijakohtaamiset rajoittuvat usein ravintolan tarjoilijoihin.

Lipuntarkastajat eivät ole erityisen kohteliaita, mutteivat töykeitäkään. He nousevat junaan hieman salamyhkäisesti ja hoitavat työnsä usein nopeasti. Itse osaan tunnistaa tarkastajat jo kaukaa, mutta usein varsinkin keskustan päässä joku jää kiinni liputta matkustamisesta. Ja jottei jää epäselvyyksiä, minulla on voimassa oleva kuukausilippu.

Ruokalähetit ovat usein mukavia, mutteivät puhu sanaakaan englantia. Onneksi ruuan vastaanottaminen sujuu jo rutiinilla, joten osaan kommunikoida tilanteen läpi puolaksi. Nämä kohtaamiset kestävät maksimissaan puoli minuuttia, usein vain kymmeniä sekunteja.

Lounasravintolan myyjät vaihtelevat. Meillä on muutama vakioravintola, joissa vierailemme vaihtelevasti. Yhdessä palvelu on yllättävän töykeää ja usein yksi meistä joutuu odottamaan ruokaa huomattavan paljon muita kauemmin, mutta ruoka itsessään on herkullista ja paikka hyvällä sijainnilla, joten käymme silti. Toisessa paikassa meidät muistetaan hyvin ja palvelu on aina iloista. Muissa palvelu on suhteellisen neutraalia.

Kuntosalillani asiakaspalvelu on aina hyvää, mutta usein kohtaamiset ovat vain nyökkäämisiä suuntaan tai toiseen. Satunnaisesti saatan kysyä apua, mutta usein tykkään olla vain itsekseni.

Ruokakaupassa käytän usein kuulokkeita, sillä haluan vain päästä kotiin mahdollisimman nopeasti. Huikkaan nopeat moikat puolaksi, sanon maksavani kortilla ja kiitän kuitista. Usein myyjät ovat tympeitä. Toisaalta käyn kaupassa melko myöhään, joten takana saattaa olla pitkä päivä. Mene ja tiedä. Kaupassa olisi myös itsepalvelukassat, mutta koen pääseväni nopeammin ulos tavallisen kassan kautta.

Sovellusten asiakaspalvelu

Käytän viikoittain monia sovelluksia, osaa jopa päivittäin. Ruokaa tilatakseni minulta löytyy mm. Uber Eats, Pyszne ja Glovo, matkustamiseen Bolt ja Free Now sekä postipaketteja varten InPost. Useissa sovelluksissa asiakaspalvelu on olematonta tai erittäin hankala tavoittaa.

Vain osa palveluista tarjoaa puhelinnumeroa, ja tässäkin tapauksessa joudut vastaamaan puolankielisiin kysymyksiin ennen kuin tavoitat ihmisen. Itse ymmärrän sen verran satunnaisia sanoja, että osaan usein valita oikeat numeroyhdistelmät löytääkseni ihmisen, mutta joskus menen vain tuurilla. Suurella todennäköisyydellä nimittäin vastaaja ei puhu englantia, vaan minut siirretään toiselle henkilölle. Toisaalta esimerkiksi ruokapalvelut tarjoavat usein alennuskupongin, mikäli heidän puoleltaan on ilmennyt ongelmia ja olen ottanut yhteyttä.

Lopun yhteenvetona siis sanottakoon, että palvelu on keskimääräisesti äreämpää ja ehdottomasti kieliriippuvaisempaa kuin Suomessa. Mikäli osaat jo tervehtiä puolaksi (dzień dobry), saat lähtökohtaisesti parempaa palvelua.

-Marika

Marika Varsovassa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *